HSL:n, HKL:n ja Ihmisoikeusliiton kampanjassa nostetaan esille häirintä ja syrjintä joukkoliikenteessä. Ihmisoikeusliitto on jo vuosia tutkinut syrjintää Suomessa. Tiedämme, että joukkoliikenne on yksi häirinnän ja syrjinnän areena. Myös oikeusministeriön tuorein syrjintäselvitys (2016) nostaa julkiset tilat – mukaan lukien liikennevälineet – yhdeksi häirinnän ja vihapuheen näyttämöksi.
Kohteeksi voi joutua moninaisista syistä johtuen: sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen, ihonvärin, äidinkielen, vammaisuuden tai muun ominaisuuden perusteella. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, mikä syrjinnän peruste on. Vain sillä, että saamme epäasiallisen kohtelun loppumaan.
Syrjinnän uhrit jäävät usein valitettavan yksi tilanteissa. He kertovat, että pahinta ei edes välttämättä ole itse solvaaminen vaan se, etteivät ympärillä olijat tee mitään.
Saamamme asiakaspalautteen mukaan syrjintää kohtaavat haluaisivat puuttua asiaan, mutta kokevat yksittäisen ihmisen keinojen olevan vähäiset. Nyt HSL ja HKL haluavat nostaa asian esille ja rohkaista silminnäkijöitä muuttumaan näkyväksi ja toimimaan aktiivisesti häirintää ja syrjintää vastaan.
Kampanjamme kautta haluamme puhutella aikuisia joukkoliikenteen käyttäjiä, jotka tiedostavat, että syrjintä on ongelma, mutta eivät osaa toimia. Jokainen kuitenkin osaa tehdä jotakin auttaakseen syrjinnän kohdetta.
1. Toimi:
Osoita tukesi syrjinnän kohteelle. Pienikin ele voi riittää:
puhuttele, katso silmiin ja kysy, tarvitseeko hän apua.
2. Tue:
Kysy, tarvitseeko uhri vielä apua, vaikka tilanne olisi jo ohitse.
3. Kerro:
Kerro tilanteesta esimerkiksi järjestyksenvalvojalle, kuljettajalle tai poliisille tai anna palautetta meille: www.hsl.fi/palaute
Me, suuri enemmistö, voimme tehdä liikennevälineistä turvallisia toisillemme niin, ettei kenenkään tarvitsisi pelätä.
Joukkoliikenne kuuluu kaikille.
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi
HSL
toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski
HKL